*প্রাথমিক শিক্ষক নিয়োগ পরীক্ষার প্রস্তুতি নিন আমাদের সাথে * বিসিএস পরীক্ষা এর প্রস্তুতি নিন আমাদের সাথে* আনলিমিটেড টেস্ট রয়েছে আপনার জন্য এই ব্লগে * নতুন ও আপডেট তথ্য পেতে পাশের "follow/অনুসরণ" বাটনে ক্লিক করুন * নিজেকে আরো বেশি সমৃদ্ধ করুন * আপনার শিশুকে কাব কার্যক্রমের সাথে সম্পৃক্ত করুন * আপনার বাড়ি, বিদ্যালয়, অফিসের আঙ্গিনায় সবজির বাগান করুন, নিরাপদ ও বিষ মুক্ত খাদ্য গ্রহণ করুন * করোনার কমিউনিটি স্প্রেইডিং রোধে সামাজিক দূরত্ব বজায় রাখুন * অযথা পাড়া বেড়ানো, চায়ের দোকানে আড্ডা পরিহার করুন * পরিবারে অধিক সময় দেয়ার চেষ্টা করুন * ঘরে থাকুন, নিরাপদে থাকুন *

Class 6 English For Today Lesson 21 Stop, look and listen

 

Stop, Look and Listen – থামো, দেখো এবং শোনো


A. Read the following verse (পদ্য).

‘’Stop, Look, and Listen’’

Is a very good rule to use

Not just before you cross a street,

But when you look for clues.

বঙ্গানুবাদঃ

‘’থামো, দেখো, এবং মনোযোগ দিয়ে শোন’’

এটি ব্যবহারের জন্য খুবই ভাল নিয়ম

শুধু তুমি যখন রাস্তা পার হবে তখন নয়,

কোন ঘটনার সূত্র খুঁজতেও এটি প্রযোজ্য হয়।


প্রশ্ন A1. Did you enjoy the poem? Discuss (আলোচনা কর) with a partner about what the poet is trying to say here.


Answer:

Yes, I enjoyed the poem. The poet says that we should always be aware while crossing a road. We should stop, look and listen and then cross a road. The poet also says that this rule is applicable in case of doing any work.


প্রশ্ন B. Quickly (দ্রুত) read the following text with blank spaces (ফাঁকা স্থানসমূহ) only once. Then listen (শোন) to the audio file or what your teacher reads out to fill in the blank spaces.


Last week, for my ______, I got a little white-board (সাদা-বোর্ড) and a package of colored (রঙিন) ______. I took it to school and _______ to my teacher. I said that if I ______ on the little white-board at my desk, I could ______ more carefully (সতর্কতার সাথে). My teacher said there are _____ ways to improve (উন্নত করা) one’s _______. But she said it would be all _______ to try it out. I had a terrible (ভয়ানক) ______ trying to write as ______ with chalk as the other children were writing with ______. I held the chalk so ______, it kept breaking (ভেঙ্গে গেল) in ______. When the lesson was over, I was totally (সম্পূর্নরুপে) ______. My wrist (কব্জি) felt numb (অসাড়). I wrote this _____ on my white-board and left it on my desk. The chalk was too ______ and holding it was too _______! I’ll try to find some easier (সহজতর) _____ to improve my writing.


Answer:

Last week, for my birthday, I got a little white-board and a package of colored chalk. I took it to school and showed those to my teacher. I said that if I wrote on the little white-board at my desk, I could write more carefully. My teacher said there are other ways to improve one’s handwriting. But she said it would be all right to try it out. I had a terrible time trying to write as well with chalk as the other children were writing with pencils. I held the chalk so hard, it kept breaking in pieces. When the lesson was over, I was totally tired. My wrist felt numb. I wrote this note on my white-board and left it on my desk. The chalk was too soft and holding it was too difficult! I’ll try to find some easier way to improve my writing.

No comments:

Post a Comment